Informatie uit voorgaande restauraties
In enkele gevallen heb ik behandelingen uitgevoerd aan terracotta. Zoals de plaat uit het Museum Lambert van Meerten/Prinsenhof te Delft. Deze was gebroken, had oude lijmresten die verwijderd moesten worden, maar had tevens kwetsbare resten van een sauslaag die bewaard moesten blijven.
Terracotta plaat
Of de vele Tang Paarden, Han architectuurmodellen of vroeg chinese aardewerken beeldjes, die vaak bedekt zijn met verfresten, oude restauraties en resten van aarde omdat het vaak archeologische vondsten zijn. Sommige van deze materiaalresten op het oppervlak wil je bewaren, oude restauraties moeten vaak ongedaan gemaakt worden ten behoeve van nieuwe.
Chinees paard
Chinees architectuur model
Terracotta beeldjes met koude beschildering
Ik moet denken aan de beeldjes van mijn ‘mannen met tulband’ een prachtige collectie aardewerk die ik in 2002 behandelde.
Of het moment dat een porseleinen object van het Amsterdams Historisch Museum voor bijna total loss werd verklaard, omdat het in 97 stukjes was gevallen. Reconstructie bleek toch nog mogelijk.
Reconstructie nog mogelijk?
Terracotta beelden
De prachtige terracotta beeldjes van het Centraal Museum in Utrecht waar ik pinnen heb moeten verwijderen en kleine onderdelen heb moeten verlijmen of bijmaken.
Of natuurlijk het beeld van Kasteel Duivenvoorde, dat als uitgangspunt moest dienen voor een nieuw beeld voor de voorgevel van het zusterkasteel Sloss Moyland in Duitsland. Ik had een voorstel geschreven waarbij met behulp van 3D scanning de studie zou kunnen worden uitvergroot. Ze hebben voor ‘een uit de losse hand’ opnieuw houwen van het beeld gekozen. Waarschijnlijk speelde onbekendheid met deze repliceer techniek hierbij ook een rol.
Voor'beeld'
Ook moet ik denken aan het beeldje van een chinees jongetje dat als siamees geboren was. Van zijn zusje of broertje waren alleen armen en benen en een klein stukje torso aanwezig, die uit zijn buik naar voren staken. Deze beeldjes werden door chinese doktoren gebruikt om te bestuderen. Uiteindelijk is dit beeldje terecht gekomen in de collectie van een universitair museum.
Het beeldje had een vergalijkbare problematiek als in ons Atlas geval. Het was gebroken maar tegelijkertijd ook met een kwetsbare verflaag bedekt. Hetlijmen was hierdoor bemoeilijkt en ik moest bijzonder voorzichtig te werk gaan.
Beeldje van siamese tweeling
Irene Vonck
Ook moet ik denken aan het werk van Irene Vonck, waar delen ongeglazuurde terracotta onderdeel vormen van het kunstwerk.
De combinatie van vele scherven en een kwetsbare koude verf beschildering kwam ook aan de orde bij de restauratie van een beeld van Lotti van der Gaag. De groene verf liet zich oplossen in water en vele andere oplosmiddelen. Retoucheren van het oppervlak was op vele plaatsen noodzakelijk.
Lotti van der Gaag
Voorbeeld uit antropologische collectie
Chinees beeld met koude beschildering
Terracotta beeld
Schoonmaken van terracotta
Terracotta hoofd
Al dit soort behandelingen en vele andere dingen die ik in het verleden heb gerestaureerd vormen de achtergrond van mijn keuzes voor de Atlassen.
- login om te reageren
Gebruikte materialen voor imitatie patina
VerflaagDe terracotta replica's zijn op basis van een foto van het originele Atlas beeld beschilderd. Michael Thornley, de maker van de replica terracotta's, gebruikte hiervoor de volgende pigmenten en technieken.
1. Based colour foundation (Daler Rowney) Acrylic Cadmium Red (501).
2. Apply over aspects of the body with water colour pigment (Daler Rowney) Cadmium Red (571) and water colour pigment (Daler Rowney) Burnt Sienna (221).
3. Apply in a splattering effect masking fluid (comes in a liquid form but solidifies on body when hardened)
4. Apply wash effect with white Matt paint (Dulux or any good wall paints) before it dries lightly rub back to reveal in places the base foundation red underneath with soft sponge. Also rub off the masking fluid to reveal the base colour red.
5. Discolour the white wash effect with water colour pigment (Daler Rowney) Yellow Ochre (663) dusting it on very lightly with a soft brush and immediately rubbing with a soft sponge, in differing depths depending on the original discolouration.
6. Finish off the discolouration effects with the blackening of the water colour pigment (Daler Rowney) Ray Umber in the same method as of application, dusting it on very lightly with a soft brush and immediately rubbing with a soft sponge, in differing depths depending on the original discolouration. This final application will give the impression of the ageing blackening grime.
Verflaag
Verflaag
- login om te reageren